top of page
  • Writer's pictureAntti Eerola

Selviytymisopas robotiikan ja tekoälyn aikakaudelle (osa 2/2)

Tämä on jatkoa ensimmäiselle osalle, jossa esiteltiin ensimmäiset 5 vinkkiä tilitoimistoille. Tästä osasta löydät loput 5 vinkkiä, jotka keskittyvät kilpailukyvyn kehittämiseen.


6. Opi keinot tuottaa lisäarvoa asiakkaille


Kun asiakkaasi taloushallinnon perusasiat toimivat ja hoituvat kuukausittain sujuvasti, on aika yllättää asiakas.


Koita löytää keinoja tehdä asiat vielä hieman paremmin kuin asiakas odottaa. Tämä voi tarkoittaa tiiviimpää yhteydenpitoa asiakkaan kanssa, asiakkaan neuvomista talousasioissa tai parhaimmillaan aidon lisäarvon tuottamista asiakkaalle. Mikäli lisäarvon pystyy mittaamaan rahassa, asiakas tulee olemaan entistä kiitollisempi ja sitoutuneempi.


Lisäarvon tuottamiseen on harvoin helppoa oikotietä. Parhaat tulokset saavutetaan tutustumalla asiakkaan liiketoimintaan. Mikäli tehostamisen myötä säästyy aikaa, se kannattaa käyttää tähän.

Yllätä asiakkaasi mieluummin poikkeuksellisen hyvällä palvelulla kuin halvalla hinnalla.


7. Panosta osaamiseen ja erikoistumiseen


Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle edellyttää osaamista. Maailma muuttuu nopealla vauhdilla ja jatkuvasta uuden oppimisesta on tullut edellytys. Samalla keinot uuden oppimiseen ovat monipuolistuneet hurjasti. Oppia voi hakea edelleen perinteisesti koulun penkiltä, mutta muutkin vaihtoehdot kannattaa selvittää. Tarjolla on ilmaisia etäkursseja ulkomaisissa huippuyliopistoissa, itseopiskelumateriaaleja, webinaareja tai vaikka Youtube-videoita.


Tärkeintä on opetella asioita, joista on aidosti kiinnostunut. Koska yksi ihminen ei voi osata kaikkea, pitää erikoistua johonkin. Työnantajan kannattaa rohkaista tähän ja tukea oppimista ajallisesti sekä rahallisesti.


Mikäli uusi osaaminen johtaa parempaan kykyyn ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa, toimialaa tai sitä koskevaa lainsäädäntöä, on suunta oikea.


8. Siirry kiinteisiin hintoihin ainakin peruspalveluissa


Tilitoimistoalalla on tyypillistä laskuttaa asiakasta käytetyn työajan mukaan. Tämä on selkeä ja turvallinen malli, kun manuaalityötä on paljon. Automaatioasteen kasvamisen myötä työtunteihin perustuva hinnoittelu johtaa ongelmiin. Tällöin työtunnit vähenevät ja laskutus laskee samassa suhteessa. Tilitoimiston pitää hankkia jatkuvasti lisää asiakkaita ylläpitääkseen kannattavuuden. Kierre on loputon.


Ongelma ratkeaa hinnoittelemalla palvelut kiinteällä kuukausihinnalla. Tällöin laskutus pysyy samana, vaikka käytetty työaika vähenee. Tämän myötä automaatioon panostaminen on tilitoimistolle kannattavaa ja vapautuva työaika päästään käyttämään osaamisen kehittämiseen sekä lisäarvon tuottamiseen asiakkaalle, jolloin myös asiakas hyötyy.


9. Erikoistu koko tilitoimiston tasolla

Kohdassa 7 korostettiin henkilöstön osaamisen ja erikoistumisen merkitystä. Erikoistumista kannattaa suunnitella myös koko tilitoimiston tasolla. Automaation myötä kaikkien yrityksien tarvitsemat taloushallinnon peruspalvelut hoidetaan enenevissä määrin lähes samalla tavalla eri tilitoimistoissa. Varsinkin samaa taloushallinnon ohjelmistoa käyttävien tilitoimistojen on vaikea erottautua toisistaan.


Kilpailukyvyn säilyttämiseksi tilitoimiston tulisi löytää jokin keino erottua muista tilitoimistoista. Se voi olla esimerkiksi poikkeuksellisen hyvä osaaminen tietystä toimialasta. Tai se voi olla palvelumalli, joka sopii erityisen hyvin tietyssä elinkaaren vaiheessa oleville yrityksille. Jo pelkkä palvelutarjoaman selkeä tuotteistus ja ostamisen helpottaminen auttaa erottautumaan.


10. Kuuntele asiakasta


Ohjelmistorobotiikkaa, tekoälyä ja digitalisaatiota rummutetaan mediassa ja alan yritysten toimesta taukoamatta. Jatkuvasti ilmaantuu uusia teknologioita ja käyttökohteita, joista kerrotaan uskomattomia onnistumistarinoita.


Kaikessa tohinassa fokus saattaa helposti kääntyä liiaksi teknologiaan. Mitään teknologiaa ei tulisi ottaa käyttöön vain käyttöönottamisen riemusta. Syynä pitää aina olla selkeä tarve tai teknologian tuoma hyöty, joka voidaan tavalla tai toisella kääntää asiakkaan hyödyksi.


Tilitoimistot ovat olemassa, koska yritykset tarvitsevat taloushallinnon palveluita ja neuvoja talousasiantuntijoilta. Sen vuoksi kaikkein tärkeintä on kuunnella asiakasta ja kehittää tilitoimiston toimintaa niin, että asiakas saa arvoa ostamalleen palvelulle.

128 views
bottom of page